onsdag 13 oktober 2010

Intervju med Carl-Fredrik Ekström

Carl-Fredrik Ekström har vernissage för sin utställning i Härnösands Konsthall på lördag den 16/10 kl. 13. Maria-Thérèse Andersson har träffat honom virtuellt för en liten pratstund.

Corno

Carl-Fredrik Ekström,
kan du berätta lite om dig själv och ditt måleri? När visste du att du ville bli konstnär?


Jag är född och uppvuxen i Stockholm. För att hela tiden under uppväxten tecknat var det först i gymnasiet som jag upptäckte hur spännande måleri var och insåg att jag ville bli konstnär. Sedan följde tre år av förberedande skolor; Medborgarskolans konstskola i Stockholm i ett år och Konstskolan Idun Lovén i Stockholm i två år. Efter det blev jag antagen både till Valand i Göteborg och till Kgl. Konsthögskolan i Stockholm. Valet föll på Stockholm. Efter fyra plågsamma (men spännande!), sökande år var det under det sista, femte året som jag hittade mitt uttryck.

Arcadia

Vet du hur du vill att en bild ska se ut innan du börjar måla och, i så fall, brukar det bli som du tänkt?

Nej. Aldrig. Jag arbetar förutsättningslöst och söker mig fram i dialog med målningen till det slutliga resultatet. Det pendlar alltid mellan uppgivenhet och eufori under arbetets gång; ena stunden bedrövad av det uttryckslösa och intetsägande, andra stunden berusad av fascination över att uttrycket, kanske ofta med en enda liten åtgärd eller tillägg, plötsligt blivit starkt och spännande. Med färgen adderar jag och med det vita reducerar jag. Kanske handlar det om glömska och minnen. Rester av det som varit. Eller som en upptäcktsresa då kartan fortfarande hade vita fläckar. Något nytt stiger fram inför ens ögon. Kanske inget att ha eller alldeles underbart. Det är alltid saknaden som driver mig framåt, längtan efter något i bilden som fattas. Glädjen att finna det är drivkraften.


Rendez-vous

Vilka är dina favoritkonstnärer?

Jag kan inte ge något rakt svar där. Min formvärld hämtar sin näring från naturens färger, former och uttryck. Sällan från konst.

Den 16/10 är det vernissage för din utställning på Härnösands konsthall. Vad har du för förväntningar, och känner du till Härnösand sedan tidigare?

Det här ska bli oerhört spännande! I konsthallens stora salar känner jag att jag inte bara kan visa mina senaste verk utan att det också finns plats att visa några äldre, tidigare visade, verk som betyder mycket för mig. På så sätt kan man nästan säga att det blir en gnutta retrospektivt också. Jag har bara åkt förbi Härnösand på väg norrut tidigare så det ska bli roligt att få göra en ny bekantskap.

Jag sparade den enklaste frågan till sist: Vad är konstens uppgift
enligt dig?


Att få oss att se saker med andra ögon.




   Carl-Fredrik Ekströms hemsida: www.carlfredrikekstrom.se