tisdag 11 januari 2011

Vernissage på lördag: Lena J. Fahlén


På lördag den 15/1 kl 13 är det vernissage i Härnösands Konsthall för en utställning av Lena J. Fahlén. Utställningen bär titeln Intryck Uttryck och visas i galleriet på nedre plan i Konsthallen.

Så här beskriver Lena J. Fahlén sitt måleri: 

Jag har kallat min utställning för Intryck - Uttryck.
Jag samlar intryck, ibland i form av skisser och ibland bara som en minnesbild. Det som fångar min uppmärksamhet kan vara en blick, en kroppshållning, en gest eller bara en ren naturupplevelse.
Uttryck står för mitt sätt att förmedla det jag ser och det jag fabulerar fram/fantiserar om. Varje motiv och varje stämning ger en ny utmaning och kräver därför olika teknik.
Akvarell beskrivs ofta som en snabb teknik, man har bara en chans. Ibland blir det allra bäst när jag lyckas fånga motivet direkt. Men ofta vill jag tänja gränserna och undersöka vad jag kan göra med akvarell. Jag går på bilderna igen, tvättar ur och lägger på mer färg. Processen när jag målar överraskar mig hela tiden. Oväntade händelser i bilden leder in mig på nya spår. Målandet blir en spännande resa ut i det okända.
Min inriktning är inte att hitta min egen stil. Istället lockas jag av nya utmaningar och variation i uttryck. Jag rör mig från ljust till mörkt, från slätt till rispat, från flödigt till torrt måleri.
I mina bilder beskriver jag både det nära mänskliga och det stora i naturen.
Lena Johansson Fahlén

Lena J. Fahléns hemsida: http://www.lenajfahlen.se/

Välkomna på vernissage!